Ez a program csak most készült el, eleddig ilyen megoldásokra csak a nehézkes professzionális programok léteztek, melyek olykor igen magas szintű hozzáértést igényeltek ahhoz, hogy egy tökéletes élethű színes képet kaphassunk.
Minden belépőszintű grafikai program képes színes képek színeinek módosítására, de kiszínezni egy fekete-fehér képet? Nos erre egyik sem képes. Egész pontosan a szürkeárnyalatos képekről van szó. A Recolored 1.0 pont azoknak lesz nagy segítség, akik kíváncsiak arra, hogy a nagyszüleik fényképei hogyan hatnak színesben. Persze a képen szereplő színeket nehéz lesz visszaadni, ha csak nincs helyismeretünk, de nagyjából be lehet saccolni, hogy minek milyen színe lehet. Például az eget a fák lombjait és így tovább. A szürke sötétebb vagy világosabb árnyalataiból pedig lehet következtetni, körülbelül milyen árnyalatú legyen a szín, melyet használni szeretnénk.
A Recolored február végén érte el az 1.0-át, addig több béta verziót is ingyenesen a felhasználók rendelkezésére bocsátottak. Sajnálatunkra azonban a program fizetős, de egyáltalán nem vészes az ára, csupán 29$ kell fizetnünk érte, ami körülbelül 6200 Ft-nak felel meg.
Bemelegítés
Tesztünkben utánajárunk annak, hogy a programban milyen eredményeket érhetünk el, illetve körülbelül mennyi időre van szükség egy kép kiszínezésére.
A program alig több mint 6 mega, de a benne rejlő képességek ennél sokkal többre képesek. A programmal nem tudunk vágni vagy méretezni, csak színezni, tehát egy külső programban érdemes a méreteket megadni. Akár színezhetünk olyan képeket is, melyek színesek, csak előtte szürke skálára állítsuk át a külső programban az értékeket. Ez akkor jöhet jól, hogyha más színekkel szeretnénk egy képet felturbózni.
Főbb opciók
A programot és a képet betöltve máris nekifoghatunk a munkánknak, de előtte érdemes tisztázni magunkban, mit is szeretnénk.
A program felépítése pofon egyszerű. Csupán nyolc szerszámgomb található: ecset, vonalzó, radír, pipetta, színcserélő, nagyító, kéz és a képszínező render. Ezek közül is csak az első három gombnak van beállítási lehetősége. Az ecsetnek a méretét és formáját adhatjuk meg, a radírnak úgyszintén. Jobboldalt a színező palettát találjuk, itt tudjuk megadni az ecset színeit. Illetve a paletta alatt találhatunk előre eltárolt színeket is kategorizálva, hogy az egyes elemek színezése még gyorsabb legyen. Tapasztalatunk ugyanakkor azt mutatja, hogy az előre eltárolt színek olykor túlságosan is elütnek a normális viszonyoktól. Ezért akár mi is létrehozhatunk előre eltárolt színeket és kategóriákat, vagy akár a meglévőket is lecserélhetjük. Ehhez annyit kell tennünk, hogy a jobb egérgombra klikkelünk, és kiválasztjuk a nekünk megfelelőt.
A program másik, még említésre méltó része az Edit->Options rész alatt található. Beállíthatjuk, hogy mennyi memóriát foglalhat el az Undo (visszavonás) funkció, illetve a renderelt fájl minőségét is beállíthatjuk. Ezt ajánlatos 100%-ra rakni, alapból 90%-ra van állítva. Illetve a renderelési (színezési) eljárás minőségét is érdemes High Quality-ra (nagyon magas minőség) állítani, mert a legjobb eredményt így kapjuk. Amíg csak próbálkozunk, hogy milyen eredményt ad a beszínezett rész addig, elég Medium-ra (közepesre) állítani, de a végső képet a legmagasabb minőségben színezzük be. Lényegében ezzel ki is merült a program lényegi része.
Akkor hogyan is színezzek?
Színezni rendkívül egyszerűen tudunk. Szóval ott tartottunk, hogy megnyitottuk a színezendő képünket. Ha eldöntöttük, hogy a kép részeit milyen színben szeretnénk viszont látni, akkor már csak annyi dolgunk maradt, hogy fogjuk a kiszemelt színt és körberajzoljuk a képrészlet azon területeit, amelyet olyan színben szeretnénk látni. Valahol elég csak vonalakat húzni, valahol pedig körbe kell rajzolni az adott területet.
Ami tetszett, hogy nem kell nagyon szorosan a pixelek mentén rajzolni, kicsit el lehet térni. De a pontos munka érdekében azért törekedjünk a szabályos vonalakra. Az egészben az a szép, hogy mi találhatjuk ki mi hogy nézzen ki, ez a szabadság pedig hatalmas kreativitást biztosít. A kép egyes részeinek módosításával akár az egész élményvilágot átszínezhetjük. Sőt akár sokkal szebbé is tehetjük az összhatást.
 |
 |
 |
 |
Eredeti kép |
szürke skálára állítva |
Recolored programban a színek újrarajzolva |
az újraszínezett végleges kép |
Tesztképünkön a Battlestar Galactica promóciós képét színeztük át. Ahhoz, hogy lássátok a folyamatot, mellékeltük az eredeti képet, a fekete-fehér változatot, a programban bevonalazott részt, és a végeredményt. Ha az eredetit és a programban átszínezett képet összevetitek, láthatjátok, hogy pár színt megváltoztattunk. Elképzelhető, hogy lesznek olyan mély színtónus különbségek, hogy sötétebb színre kell majd váltani, de a program ezt az akadályt is jól vette. Ez figyelhető meg a teszt képen is, ahol Adama (képen a legközelebb álló ember) ruhája is tökéletes maradt. Ezt a képet úgy durván 1 óra alatt színeztük ki véglegesen, és ez volt a második munkánk a programban. Néhol látszanak apróbb hibák, melyeket némi pepecseléssel tökéletesen el lehet tüntetni.
Mire figyeljünk?
Érdemes a színeket határoló vonalakra figyelni. Például: ha az arcot körberajzoltuk, de a hátteret nem, és úgy rendereljük le a képet, akkor a végeredmény az lesz, hogy az egész behatárolatlan rész az arc színében fog pompázni. Ezért érdemes minden határoló részt kitölteni egy-egy színnel. Ezt megfigyelhetitek a mellékelt tesztképeken is.
Tippek a használathoz
Említettem, hogy a programban előre eltárolt színek olykor teljesen irreális hatást adnak vissza. Ezért nem árt, ha cselesek leszünk és egy kicsit „puskázunk”. Erre a feladatra jön jól egy színlopó program. Innen letölthetitek ezt a programot, mely teljesen ingyenesen használható.
Például, hogyha a szájat szeretnénk kiszínezni, akkor keresünk egy színes képet, ahol jól látható a száj. Fogjuk a színlopó programunkat és az egérkurzort ráhúzzuk a színes száj felületére. Ekkor a színlopó kijelzi az adott szín kódszámát. Nekünk a felső három értékre lesz szükségünk: Red, Green, Blue. Az alsó hexadecimális szám esetünkben nem érdekes. Ne nyúljunk az egérhez! Nyomjuk le a „P” betűt ez a pause, ekkor a program eltárolja a kívánt szint. Már csak annyi dolgunk maradt, hogy a színező programban ezeket az értékeket állítsuk be az ecsethez. Ezt jobboldalon fent, a színpaletta alatt közvetlenül látható első téglalapra klikkelve tudjuk megtenni. Ott is megjelenik a Red, Green, Blue. Csak írjuk be a számokat és bingó.
Hátrányok
A program hátrányai közé sorolható, hogyha a színek nem megfelelőek, akkor ezt csak a renderelés után kapjuk meg. Majd radírozhatjuk ki azt a felületet és rajzolhatjuk körül egy másik színnel. A programban nincs előnézeti kép, így real time (valós időben) nem látjuk a végeredményt, egy ilyet igazán lehetett volna még belepréselni a programba. De talán majd a következő verzióba ez is bekerül.
Végszó
Azok számára, akik könnyen akarnak képet színezni, akár régi családi fotóról legyen szó, akár sima rajzolásról, a Recolored egy egyszerű és könnyen kezelhető alkalmazás, akár kezdők számára is. A kipróbálását csak ajánlani tudjuk.
A program weblapja ide kattintva érhető el! |