A SMART-1 szonda a Small Missions for Advanced Research and Technology elnevezésű sorozat első képviselője. A program keretében kisméretű szondákkal több új technológiai megoldást is tesztelnek az európai szakemberek. Ezek közül a SMART-1 esetében legfontosabb az ionhajtómű kipróbálása volt, amely kitűnően vizsgázott.
A küldetés végéhez közeledve a földi irányítók június 19-én egy 17 napos manőverbe kezdtek, amelynek során megváltoztatják a szonda pályáját. Ennek egyik célja, hogy több megfigyelést végezhessen az űreszköz, mielőtt a program befejeződik.
A pályaváltoztatás másik oka, hogy korrekció nélkül a SMART-1 augusztus 17-én becsapódott volna a Holdba. Az ütközés a földi megfigyelések szempontjából rosszkor, kísérőnknek a Földről láthatatlan oldalán történt volna, pedig a jelenség megfigyelése sok információval szolgálhat.
A pályamódosítás összetett feladat: a szonda térbeli helyzetét befolyásoló giroszkópok és a hajtómű összesen közel háromórás összehangolt működésének eredménye, a pályának a Holdtól távoli részén. A manőver kezdetéig a SMART-1-nek a Hold centrumától mért távolsága 2016 és 4820 km között változott. A korrekció keretében összesen mintegy 12 m/s-mal módosítják a szonda sebességét, emiatt a becsapódás lényegesn későbbre tolódik.
A SMART-1 két felvétele a Holdról (ESA/SPACE-X Space Exploration Institute)
Fent két kép látható a SMART-1 korábbi felvételei közül. Bal oldalon a Mare Orientale becsapódástól kirobbant, majd visszahullott törmelékanyaga figyelhető meg, amely a becsapódáskor elnyúlt szerkezeteket hozott létre. Jobb oldalon a 130 km átmérőjű és 5 km mély Pythagoras kráter látható (é.sz. 63,5o ny.h. 62,8o). A képet 2004. december 29-én rögzítették az AMIE detektorral. Jól megfigyelhető a kráterperem belső oldalán lévő csuszamlásos teraszrendszer és a feltöltött, közel sík, de kisebb egyenetlenségekkel tarkított kráteraljzat.
A pályaváltozások következtében a SMART-1 szeptember 3-án becsapódik a Holdba, a látható oldalon, a közepes déli szélességek táján. Két további kisebb pályamódosítás lehetőségét is kilátásba helyezték a szakemberek július 27-én és szeptember 1-jén, a becsapódás helyének és idejének pontosítása céljából.
Kereszturi Ákos |