A pedálos famodell után egy igazi szupertakarékos magyar személyautó megvalósításán dolgozik egy őriszentpéteri csapat.
Kezdjük az alapoknál: a Taumobil váza alumínium- magnézium-titán ötvözetből, burkolata szénszálas kompozitból készülne. Ezek mind könynyű, erős, ám drága anyagok, de tervezői szerint nem ezen, hanem az üzemeltetési költségeken kell spórolni, mert igazából a hosszú távú beruházások jelentenek igazi nyereséget mind a használó, mind a környezet szempontjából.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Hajtópedálok a fából készült tanulmánymodellen A szerző felvétele |
A takarékosságot szolgálja a kis légellenállású forma is. Az előzetes számítások szerint a Solo-Duo rendszerű Taumobil a mai autók energiaszükségletének 20-35 százalékával beéri, igaz, ezért az utasoknak olykor saját erejüket is be kell dobniuk, mert az egyik üzemmódja pedálos. Az ötlet nem új, hiszen egy svájci cég másfél évtizede forgalmaz hibrid fotelbringát, melynek hajtásához negyed lóerőnyi teljesítmény is elég, márpedig ennyire az átlagember is képes. A pedálos twike menetközben elektromos energiát is termel, így akkumulátorról is üzemeltethető.
A magyar tervezésű Taumobil telepe a tetőre épített napelemekből is táplálkozna, így parkoláskor az égből töltődne akkumulátorra, ez általában 10-20 kilométeres útra lenne elég. A tervezők azért számolnak a magyarországi éghajlattal, a napsugaras órák mennyiségével: ezért 7,5 kilowattos teljesítményű belsőégésű motort is beépítenek, így a jármű tartós országúti haladásra is képes. A kerekekbe épített és generátorként is működő villanymotorok természetesen az akkumulátorba továbbítják a lassítási és fékezési energiákat.
Az erőforrások között szóba jöhet akár a forgótárcsás Wankel is, de az biztos, hogy üzemanyagnak csak megújuló energiákat alkalmaznának. A tervek szerint a hibridjármű növényi olajat vagy alkoholt tankolna, ezek elégetésekor csupán annyi szén-dioxid szabadulna fel, amennyit fejlődésekor a növény már megkötött, így a károsanyag-kibocsátása negyede lenne napjaink járműveihez képest, ráadásul szinte zajtalanul közlekedne.
A nagy családi jármű, a hatszemélyes Duo két azonos méretű és önállóan is működőképes kiskocsira, háromszemélyes Solo minire választható szét. Az önállósult autók mindegyikének saját hajtóműve van.
A 2,9 méter hosszú, 1,9 méter magas, 1,3 méter széles és 2,2 méteres tengelytávú tömege 225 kg, ebből az akkumulátorok súlya 25 kg. A Solo takarékos üzemmódban 0,9 litert fogyaszt száz kilométeren, és akár 120 km/órás sebességre képes. A két Solóból összekapcsolt Duo hossza 4,3 méter, tömege 450 kg, és hat személy szállítására alkalmas. Az összekapcsolt hajtóművekkel akár 150-es tempóra képes az autó.
Ahogy lapunknak a két alkotó - Hegedűs Zsolt és Hivessy Géza - elmondta: két éven belül kész lesz a működőképes prototípus.
l A beszállítókra és összeszerelő manufaktúrákra épülő Tiszta jövő program Taumobilját Hegedűs Zsolt és Hivessy Géza autórajongó mérnök, gépész és építész tervezte. Az őriszentpéteri ANTRO, vagyis az Alternatív Erőforrásokat és Járműveket Fejlesztő és Gyártó nonprofit kht. partnerei között van a győri Széchényi István Egyetem közúti és vasúti járműtanszéke, a stuttgarti Virtual Dimnensions Center, a güssingi Europaeische Zentrum für Erneuarbare Energhie iroda, és az MKB Euroleasing.
Látóhatáron a magyar családi autó
Május 11.: szakmai nap a Széchenyi István Egyetemen
A tervek szerint lábhajtással, napenergiával és növényi olajjal halad az Antro Kht. első magyar fejlesztésű alternatív hajtású járműve. A TauMobil Solo végsebessége a növényi olajjal 90-120 kilométer, városi forgalomban viszont a másik két alternatíva is elegendő az ötven kilométeres sebességhez. Az előadások mellett modellbemutató is szerepel annak a szakmai napnak a programján, amely a Széchenyi István Egyetemen május 11-én (szerda) 10 órakor kezdődik. A modelleket az érdeklődők az aulában 8-18 óráig láthatják.
Az első magyar fejlesztésű alternatív meghajtású autó, a TauMobil Solo (1:1 méretű) fából, valamint (1:5 méretű) műanyagból készült modellje látható az egyetem aulájában. Az Antro Kht. a Széchenyi István Egyetemmel együttműködve tervezte meg a környezetbarát járművet, mely a tervek szerint lábhajtással, napenergiával és növényi olajjal halad. Végsebessége a növényi olajjal elérné a 90-120 km/órát, városi forgalomban viszont a másik két alternatíva is elegendő lenne az 50 km/órás sebesség eléréséhez. A bemutató célja, hogy a szélesebb szakmai közönség is megismerhesse a megújuló energiáknak a közlekedésben való felhasználhatóságát. A másik cél: megtalálni azokat a - elsősorban magyar – gyártó cégeket, amelyek segítségével a jövőben néhány prototípus készíthető.
Az elmúlt hat évben először saját erőből kezdték a téma kutatását, majd 2002-2004 között a Nyugat-Dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség pályázata segítségével és a Széchenyi István Egyetem közreműködésével elkészítették Az első magyar alternatív családi autó összeállítási terveit, megépítették az autó fa modelljét. Két variábilis jármű műszaki, összeállítási tervei készültek el, a háromszemélyes TauMobil Solo, és a 4+2 személyes TauMobil Duo változatok.
A program során egyedülálló témakutatás történt, mely a világon létező alternatív járműfejlesztéseket, technológiákat, innovációkat gyűjtötte össze. Feltérképezték a hazai és nemzetközi hátteret, mellyel a prototípusok gyárthatók.
2005-ben a Phare-CBC osztrák-magyar kisprojekt támogatásával valósul meg a Hibridhajtású magyar kisautó eurégiós bemutatása projekt. A győri rendezvény is ennek a része.
A güssingi Europaeisches Zentrum für Erneuerbare Energie irodával együttműködve Ausztriában és Magyarországon négy helyszínen szólnak az alternatív járműfejlesztési programról. Először idén márciusban mutatták be a TauMobilt a zalaegerszegi Mobil 2005 Járműipari és Idegenforgalmi Szakkiállításon . A kiállításokon és a szakmai napokon való részvételek célja - a potenciális partnerek, gyártói kapcsolatok építése mellett - a közönség tájékoztatása, szemléletformálása, a figyelem ráirányítása a környezetbarát alternatívák, a komplex, ökológiai gondolkodás szükségességére. Fontos, hogy a potenciális vásárlók megismerjék a koncepciót, így a szériagyártás elindítása már a konkrét megrendelőkre, megrendelésekre alapozódhat.
Előreláthatóan 2006-2009-re prognosztizálható a Működő prototípusok megvalósítása című nagyprojekt, mely a fejlesztés hazai központját megtartva, széles nemzetközi együttműködésben, fokról fokra visz a megvalósulás felé. Ezzel párhuzamosan a „drive by wire” vezérlés, annak szoftver fejlesztése, valós tesztjei folyhatnak. Néhány év alatt elkészülhetnek a prototípusok.
A járműfejlesztés mellett az alternatív üzemanyag előállítás módját is kidolgozták. A TauMobil Solo és Duo hajtására szolgáló „konzervált napenergia”, azaz a növényi olaj és a növényi alkohol fenntartható, ökológikus, zárt körfolyamatban, a környezetet, a természet nem károsítva állítható elő.