Keszontól a milliárdokig – Kapolyi László portréja
Az Astoria metróállomás építésén dolgozott először, a szocializmusban a miniszterségig vitte, a rendszerváltás óta milliárdos üzletember és politikus – Kapolyi László portréját rajzolja meg a Figyelő csütörtökön megjelenő száma. Az összeállításból kiderül: nem a legendás munkabírású és memóriájú vállalkozó találta ki az eocén programot.
|
|
|
|
| Kevesen ismerik ki magukat olyan jól az energiakereskedelemben, mint ő - szögezik le szakmai körökben Kapolyi László neve hallatán. Egy tradicionális piacgazdaságban ez határozott dicséret volna, Magyarországon viszont egyelőre inkább negatív éle van egy effajta megjegyzésnek – olvasható a Figyelő legfrissebb, csütörtökön a standokra kerülő számában.
Keszonban kezdte
Családja nem tudta finanszírozni egyetemi tanulmányait, ezért külön engedéllyel heti 18 órát dolgozott a Földalatti Vasútépítő Vállalatnál, az Astoriánál, a „keszonban". Az ott dolgozókat később különböző bányavállalatokhoz irányították, így került Kapolyi Tatabányára, ahol végigjárta a szamárlétrát. Később miniszterként is gyakran megjelent bejelentés nélkül - nemegyszer éjszaka - a bányákban, hogy lássa, rendben mennek-e a dolgok.
Nem volt az eocén program atyja
A hetvenes évek olajárrobbanására többek között a széntermelés felpörgetésével válaszolt a magyar iparpolitika. Sokan az eocén-program atyjának tartják, a kortársak azonban úgy emlékeznek: Kapolyi László még csak osztályvezető volt Tatabányán, amikor a magyar szénbányászat ismételt felvirágoztatását szolgáló tervet útjára indították.
Kapolyi 1983-tól ipari miniszterként igyekezett megvalósítani elképzeléseit. „Mindig innovatív volt, és több lépéssel a minisztertársak előtt járt" - egy volt munkatárs ezzel magyarázza, hogy a mai üzletember a nyolcvanas években sorozatosan összetűzésbe került a Központi Bizottság két, egyre nagyobb befolyással rendelkező tagjával, a későbbi pártfőtitkár Grósz Károllyal és a majdani kormányfő Németh Miklóssal is. Ennek tudható be 1987-es leváltása is – írja a Figyelő.
Legendás munkabírás és memória
Soha nem felejtette el - nem felejti el -, ha valakire számíthat, de azt sem, ha valaki cserbenhagyja – mondták az őt jól ismerők a Figyelőnek. Ugyanakkor vélhetően nincs olyan volt kollégája, akinek egyszer is megköszönte volna a pluszmunkát; igaz, különös tehetsége van ahhoz, hogy a nélkülözhetetlenség érzését keltse munkatársaiban.
Mindmáig megvan az a fekete Mercedese, amely miniszterként szállította, sőt az autót ma ugyanaz a sofőr vezeti, aki akkor. Vezetni őt még nem látták a lap forrásai.
A nagy üzlet: az államadósság lebontása
Kapolyi a rendszerváltás évében alapította cégét, a System Consulting (SC) Kft.-t; a társaság az orosz államadósság lebontásából, és az ukrán villamosáram-importból gyorsan kinőtte magát.
Az összesen 900 millió dolláros orosz államadóságból az SC Kft. 120 millió dollárt „bontott le". Az oroszok ugyan korábban kizárták, hogy adósságukat energiahordozóban törlesszék, Kapolyinak mégis sikerült elérnie, hogy szenet vásárolhasson, amit Ukrajnába, a burstini erőműbe szállított, onnan pedig áramot importált Magyarországra. Sokak szerint támadható az ukrán áramüzlet, és Kapolyinak csak pártkapcsolatai révén volt - és van ma is - lehetősége az áramimportra.
A Figyelő legfrissebb számában beszámol a cégcsoport egyik jelentős kudarcáról, a Vértesi Erőmű Rt. megvásárlására tett kísérletről, és arról is, hogy a Magyarországi Szociáldemokrata Párt elnöke mennyivel támogatja a Népszavát. A vele készült interjúban a milliárdos vállalkozó-politikus arról vall, hogy mekkora szerepe van kapcsolati tőkéjének üzleti sikereiben.
| | |
|
| |