Tízszeres hangsebességet ért el az X-43A
A NASA kísérleti hajtóművét tesztelő jármű tegnap ismét rekordot döntött a Csendes-óceán fölött.
 A Los Angelestől északnyugatra fekvő lezárt légtérben november 16-án több mint 33 ezer méter magasságban 11 ezer km/h sebességet sikerült elérni (Mach 9,8). A NASA Hyper-X programjának keretében ez volt a harmadik pilóta nélküli repülés. Az első, 2001-es kísérlet nem sikerült, de idén március 27-én minden a tervek szerint haladt: a gép közel 7 Mach sebességre gyorsult, a hajtómű 11 másodperces működése után.
A hajtómű (scramjet) kifejlesztésének távlati célja, hogy minél nagyobb tömegű terhet minél kisebb költséggel és biztonságosan lehessen majd Föld körüli pályára juttatni, ráadásul a repülőgépekéhez hasonló fel- és leszállással. Ez kulcskérdés az űrrepülés fejlődése szempontjából (is).
A scramjet (supersonic combustion ramjet, hangsebesség feletti tolósugár-hajtómű) lényege, hogy a jármű a négyszeres hangsebességre való, hagyományos sugárhajtóművekkel, illetve rakétával elért felgyorsulás után akár 15 Mach-ot megközelító hiperszónikus sebességre gyorsulhat. Mindez nagy tömegű oxigéntartály cipelése nélkül, vagyis a rakétahajtóműveknél kedvezőbb módon megvalósítható. A hajtómű összesűríti a rajta áthaladó levegőt, abba fecskendezi az üzemanyagot (pl. folyékony hidrogént), amit eléget. Nincs benne mozgó alkatrész. További előnye, hogy teljesítménye menet közben igény szerint akár csökkenthető, nem úgy, mint a rakétáknál.
A tegnapi kísérleti repülés során az X-43A, módosított Pegasus rakétéra szerelve, egy B-52B repülőgép szárnya alatt a kaliforniai Edwards légibázisról indult. Később levált a repülőgépről, a rakéta felgyorsította, majd a szétválás után sikerült a hiperszónikus sebességet elérni. Ezután a terveknek megfelelően az óceánba zuhant.
Frey Sándor
Kapcsolódó linkek: NASA sajtóközlemény, álló- és mozgóképek az X-43A harmadik repüléséről Az Origo cikke az X-43A márciusi repüléséről és a hajtóműről
|